Jag dömer boken efter omslaget :(

Jag tänker på döden och på kriget. Ja, alltså, kommunikationskriget. Va? Om Per Schlingmann har skrivit en bok igen? Kaaanske… *ler lurigt*

Jag erkänner att jag först skrev bok inom citationstecken. Fast det är ett antal sidor som har bundits ihop, så det är absolut en bok. Även om det kanske primärt ska betraktas som ett slags underlag för nya föreläsningar.

Boken, säger Per i en intervju, handlar om att det är berättelser och personligheter som är nyckeln till framgång i ett digitaliserat samhälle. Jag vill inte på något vis ifrågasätta det, men om det stämmer är alla glesbygdens byfånar och alkisar dom stora vinnarna. Dom är, i alla fall i min värld, sinnebilden av folk med jävligt mycket personlighet och ett outsinligt förråd av berättelser.

Men det finns såklart fler saker mellan pärmarna i den där boken/föreläsningsunderlaget. Till exempel: IFs sponsring av Alex & Sigge är väldigt kulturförändrande. Stora företag är som ånglok.

Det är föreläsare han är, Per Schlingmann. Det är superpopulärt! Folk älskar föreläsare! Här finns till några tydliga grupper. Inspiratörerna inspirerar med inspiration. Det är till exempel folk som har överlevt flygkrascher, kanske, och som säger att man ska ta vara på livet och egentligen lever vi alla på övertid och ingen kommer ångra på sin dödsbädd att hen inte tillbringade fler timmar på kontoret. Och mellancheferna i publiken tänker ”ja jäklar” och sedan var det inte mer med den saken utan livet får fortsätta som det alltid gjort och vem kan ens ersätta fredagsvinet när det kommer till inspiratörer.

Trendspanarna spanar trender. Vilket är det lukrativa sättet att säga googla. Man hittar trender (vilket, verkligen, kan vara vad som helst) och döper dom till engelska namn som låter catchy. Typ Urban Explorers, Spinn or die eller Fallmury gwang. Okej det sista var inte ens engelska, jag erkänner, men du fattar.

Jag tror att Per är i den senare gruppen med lite stänk från den förra. Jag har aldrig sett honom live men jag har sett på Pers hemsida. Där kan man läsa säljande citat från andra som har anlitat honom. Överst, på den plats där det fetaste och sexigaste citatet bör finnas, kan man läsa vad Li Jansson på Almega har att säga om Pers performance (off topic men det här är genialt: Per borde kalla sina uppträdanden för Per-formances!) på ett gig:

Vi är mycket nöjda med Pers medverkan och upplever att det motsvarade förväntningarna.”

Här är vad det kunde stått, men alltså inte står:

Per spöade skiten ur den där jävla scenen, han höll hela auditoriet i sin snygga, fasta, Ayn Rand-hand. Han slet ut dom lyssnandes själar och blåste dom rena från ingrodda föreställningar och satte sedan tillbaka dom igen. När han började glodde vi på skuggorna på grottans vägg, nu efteråt ser vi real shit for real.

Men nä. Det motsvarade förväntningarna.

Undra om man är pepp på Almega på att boka en ny föreläsning. Den här gången om gubben som brukar sitta på en bänk framför den nedlagda sparbanken i Gagnef och visa vägen mot framtiden, med sin personlighet och sina berättelser.

