Haven’t you heard?

Jag tänker på döden och på ord. Vad dom gör med oss. Det är den tjugonde augusti och ett företag som lottar ut trisslotter och kallar det för opinionsundersökning berättar att BSS är Sveriges största parti. Jag försöker känna något men lyckas inte. Tur är väl det för det finns det andra som gör. Själv är jag stum. Dom där orden försvann när det väl kom till kritan.

I morgon kommer Groupon eller Nyheter24 att berätta att 94% av svennarna skulle rösta på Cthulhu om det var val nu och det kommer bli en ny storm. Stormar, vem gillar dom? Ärligt.

Jag kommer ihåg 2006 och hur ordet utanförskap plötsligt var överallt. Det var nio år sedan, herregud, folk hade inte ens telefoner med touchskärmar. Så nedrigt, detta utanförskap. Jag har väldigt svårt att tänka mig Per Schlingman som något slags geni, helt enkelt eftersom jag läst delar av Urban Express, den bok han skrivit tillsammans med Kjell A Nordström. Men han lanserade ordet utanförskapet det gjorde han. Nedrigt, eftersom det låter mjukt men är hårt.

Moderaternas och Alliansens definition som dom sålde på resten av Sverige var, och är, folk som inte jobbar det vill säga inte drar sitt strå till stacken. Eller, om vi berövar det poesin i ännu ett steg: Helårsekvivalenter i åldrarna 20-64 som försörjs med sociala ersättningar och bidrag.

Närande eller tärande. Dumt o hamna i utanförskapet så man inte kan bidra till tillväxten och arbetslinjen. Dom här orden, den här nomenklaturen, jag ser bara ett leende kinesiskt kommunistparti framför mig. Så man säljer Serafen för femhundra spänn och en back öl och det är inte stöld det är valfrihet.

Att Fyndiq eller Statoil berättar att Svenskarnas Parti är största partiet borde inte vara en grej. Grejen borde vara alla dessa ord. Så här inleds Johannesevangeliet: I begynnelsen var ordet, och ordet var hos gud, och ordet var gud. Jag tänker att ordet som det pratas om inte är utanförskap.

Polonius: Får man fråga vad prinsen läser?
Hamlet: Ord, ord, ord.

Jävla douchigt svar. Men dom är väl såna, danskarna.

EPILOG:

Hi, I’m Peter Griffin. You know there’s an issue facing many Americans today that I know concerns a great number of us. According to Gallop Polls: 1 in 12 American’s is unaware that the Bird is the Word. I for one, dream of an America where everybody knows that the Bird is the Word.

