Bullar över Kiev

Jag tänker på döden i Almedalen. Det är alltså dags för medelklassveckan i Visby igen och jag avundas dom som kom på idén. Att under en vecka dricka och babbla i skenet av att det spelar någon som helst roll. Man kunde tänka att dom kunde släppa pretentionerna och acceptera det som ett kollo för twittrare men nej då. Det ska kampanjas också.

Jag kommer ihåg att Gudrun eldade pengar i en grill. Så otroligt risigt! Ett bål hade varit rätt mäktigt men att slänga hundringar på en grill. Det fanns nån pr-byrå som hette Studio Total som bara gjorde grejer just för Almedalen, jäkligt smalt. (Okej dom flög över Ukraina också och släppte ner bröd åt dom hungrande, det var iofs bra på riktigt.)

I år har reklambyrån Voltaire (bra namn, typ ”jag håller inte med mig men jag skulle lätt dö för att du ska få twittra det, fast nä jag vet det var inte Voltaire som sa det, ja ja) gjort undersköterskors arbetsdag till ett träningspass. Kanske kommer det leda till att undersköterskelöner kommer vridas upp till trettio tusen – kanske inte. Vi får se! Det är ju lurigt! Kanske blir det så! Dessutom undrar Byggnads hur deras medlemmar sover (?) fast det kvalificerar sig nog inte ens som en kampanj.

Jag har så svårt för reklam och pr om samhällsfrågor eller vad man ska säga eftersom det alltid blir så snyggt förpackat och är så jävla smart. (Okej Byggnads, igen, ni är undantagna.) Det är alltid så uppenbart att det inte är på riktigt. Det är inte blod, svett och tårar och knutna händer och rastlösa människor som vill mycket. Det är välproducerade berättelser som görs parallellt med casefilmerna.

Ja, som sagt, bäst att bara säga att ”jo vi vill kröka lite här en vecka och knulla över professionsgränserna” och inte hålla på med reklam och grejer och så är det inte mer med den saken. It’s not like undersköterskorna kommer märka nån skillnad.

Ah, just det. DJ Battle har dom i alla fall. Det är fan 4real ändå. Niklas Svenssons absoluta höjdpunkt på året. Äkta känner äkta. Aja, glöm gnället och släng på vinylen. Hej.

