Allt jag vill ha är anklever och alkohol

Jag tänker på döden och på mat. Dom hör liksom ihop. Jag önskar att jag åt mer vegetariskt, det borde jag ju göra. För att det är dumt att döda så många djur. I övrigt verkar folk galna när det gäller mat.

Jag springer på en receptblogg på internet som är beskäftighetens själva epicentrum. Här skriver folk om att hdhd inte bör medicineras utan att det handlar om tarmfloran. Drick havremjölk! Det är det vanliga foliehatteriet fast med fräsch formgivning. Om en stockholmsk livsstilsblogg från 2010 fått ett barn med ett moodboard för ett refuserat förslag för förpackningsdesign till Renée Voltaires 1800 kr/kg-müsli, hade det sett ut precis så här.

Tonen är en raffinerad copywriters (tänk en framtida AI baserad på Lotta Lundgren- och Margit Richert-texter) fast moraliserande. Diskrepansen mellan sekteristiskt innehåll och hurtigt ”avspänt” tonläge blir som om Vice-gänget skulle skriva om kristdemokraternas valmanifest. Jag går in under kategorin fredagsmys och det första jag möts av är Glass på gröna ärtor, banan och mynta.

Vad är det med oss och mat?

Det finns så många konstiga saker. Stenåldersmat (förlåt, #paleo, haha) som bygger på att vi ska äta det folk åt innan jordbruket kom och förstörde allt. Bra idé om inte medellivslängden varit tjugotvå år på den tiden. Det bygger på en klassisk knäppgöksteori, som låter bra när man säger den, nämligen att våra kroppar inte har förändrats på tiotusen år. Eehh… vilket dom såklart har. Liksom DNA i dom mikrober som jobbar i våra magar. Dom senare har ett generationsspann på 30 minuter det vill säga på ett år passerar femtontusen generationer av magmikrober. Det går rätt snabbt för dom att anpassa sig till nymodigheter av typen bröd, Ben & Jerry och pinot noir.

Avdelningen för laktosfria produkter har vuxit med tretusen procent i min mataffär dom senaste tre åren. Inget ont om trender men det är något outsägligt sorgligt med folk som inte ens klarar av att skaffa sig en riktig allergi. Två kurvor som stiger: Genomsnittligt BMI och försäljningen av chiafrön.

På 1840-talet var det svält i Sverige. Där kan vi ana nästa trendmat. Rovor och barkbröd och kanske mört. Mindre avlägset än stenåldern och lika enkelt att kommersialisera. Bonus: Kan attrahera lika många sverigedemokrater som hipsters. #1840s #win

