The Special K Sessions

Jag tänker på döden och på Volvo. Det är ett kinesiskt bilföretag som gör reklam som handlar om att dom är svenska så dom har svenska kändisar i reklamen. Zlatan dök i isvatten och sköt inte en hjort. Robyn tänkte högt. Och nu senast ett åttaminuters pekoral om att Avici innerst inne är en vanlig kille med hjärtat på rätta stället.

Folk verkar gilla det. Någon menade att det var befriande att se svensk reklam som inte är slapstick med en logga på slutet utan som vågar vara pretentiös. Tja, om uppsåtet var humorlöshet så har dom onekligen lyckats fullt ut.

Platsen där gränsen mellan reklam och redaktionellt innehåll suddas ut kallas för native advertising eller branded content och båda två är såklart väldigt knasiga namn på något som, om man nu ska prata engelska, borde heta integrity for sale.

Jag vet inte om det är för att addera lite humor i sin kommunikation men nu har Volvo köpt en Svenska Dagbladet-journalist och fått henne att åka runt i en bil och intervjua näringslivskändisar. Det är väldigt roligt!

Få saker framstår som mindre otvungna än detta att filmas när man kör bil. Det blir en helt och hållet absurd situation. Särskilt när det sitter en högprofilerad ekonomijournalist och ställer allvarliga frågor till en rik och viktig näringslivsgubbe. Lite som om Kellogs hade köpt journalisten och så hade intervjuerna skett med munnarna fulla av Special K. (Slluuurp, alchå hur jobbade smask smask ni i styrelchen med slofs knarp dom schakerna?)

Ja ja, Svenskan får pengar. Volvo får humor. Så allt är väl bra. Och naturligtvis kommer Svenska Dagbladet granska Volvo som vilket annat bolag som helst, att ens antyda en misstanke om något annat vore absurt. Kanske inte lika absurt som att intervjua folk i en bil, men ändå.

Annonser