Livet från Koolhaas axlar

Jag tänker på döden och på böcker. Det finns skitmånga böcker men det kan alltid skrivas fler. Verkar folk tycka! Kanhända nådde vi peak bok precis, jag vet inte. Men Frida Boisen har hursomhelst skrivit boken #digitalsucce –Så lyckas du med sociala medier.

Riktigt intressant!

Vem vill inte lyckas med sociala medier? Hon engagerar eventbyrån/branschtidningen Resumé för att göra reklam för boken. Och så bjuder hon på tre tips. Inte vilka tips som helst utan på sina tre bästa tips för digital succé. Så, här är dom: Frida Boisens tre bästa tips för att göra digital succé. (Andra tips var också bra men detta är alltså prispallen.)

  • Sikta rätt!
  • Berör!
  • Involvera!

Jäkligt skarpt. Jag själv siktar väldigt ofta fel, det är lätt hänt. Och så kommer Frida och vänder upp och ner på allt det. Från och med nu så är det alltså rätt jag ska sikta.

Berör – och här blir jag nästan sur på mig själv – det klart man ska beröra (tur att inte jag skrev boken). ”För att bli viral och nå igenom bruset måste du beröra på riktigt. Allt börjar med att du bottnar i äkta värderingar. Vad står du eller ni för? Hitta de virala känslorna utifrån detta. För att lyfta extra här: ta hjälp från ett sociala medier-strategiproffs, det lönar sig. För att bli viral måste er grej vara briljant, postad på rätt sätt, vid rätt tid, till rätt målgrupp, med rätt språk i rätt kanal. Halvdant duger inte.”

Klart man vill bli viral och nå igenom bruset!

Klart man ska ta hjälp från ett sociala medier-strategiproffs!

Klart det alltid lönar sig!

Klart man vill vara briljant!

Klart att halvdant inte duger!

Involverandet handlade om att man skulle engagera andra däggdjur i teamet, kanske till exempel grävlingar, under en gemensam digital plattform och älska mätbar employer branding och bygga kunskap.

Ungefär. Jag måste erkänna att jag helt kommer ihåg. Och jag tror att min hjärna precis smälte.

Now, jag är inte intellektuell, jag är ljusår ifrån det. Men plötsligt känner jag mig som Sartres och Houellebecqs kärleksbarn, som dekonstruerat postmodernismen med vänsterhanden och blir buren genom livet på Rem Koolhaas axlar.

Det är som vore jag den skarpaste hjärnan i universum.

Som vore jag fucking laser.

För det tackar jag dig, Frida Boisen, författar till boken boken #digitalsucce –Så lyckas du med sociala medier.

