Maten är i fokus

Jag tänker på döden och på drömmar. Vad drömmer du om? Jag drömmer om att starta en restaurang. Mest av ekonomiska skäl om jag ska vara ärlig, maten är sekundär, men alla man snackar med säger ju att det är i restaurangbranschen som stålarna finns.

Men så klart, jag är inte naiv. Jag förstår att det krävs hårt arbete och inte minst lite känsla för att träffa rätt. Stockholm är trendsättande och konkurrensen mördande.

När dom första hamburgerrestaurangerna i Stockholm startade för några år sedan, till exempel, var det många som skrattade åt det. Idag har trenden spridit sig till både Brooklyn (en del av New York som är som Hornstull) och Camden (en del av London som är som Tolv Sthlm, den där gallerian under Tele2 Arena som gör reklam på tunnelbanan).

Vem skrattar nu liksom.

Jag vill därför presentera mitt food concept. Fokus ligger på originalitet men det kommer också att vara kommersiellt safe. Du som läser det här blir som ett slags fokusgrupp och kan gärna komma med feedback.

Namn:
Korv och lik + Snowflake

Bakgrund:
[ur pressmappen] Jag är en skön kille som gör mat jag själv saknar i Stockholm. Jag brinner för lokala råvaror och hantverksproducenter. Till Korv och lik + Snowflake ska man kunna gå och ta en råbiff och ett glas must och det är inget konstigt med det. Du får ha kepsen på. Du kan vara kanske serb eller till exempel vädur, det är lugnt. Menyn kommer följa årstiderna. Eller månen.

Meny:
Haha, nej. Någon ”meny” i klassisk bemärkelse kommer vi knappast ha. Däremot kommer vi ha en lista med ord som man får välja mellan som kocken sedan tolkar. Första periodens ord: Svall, kommuniké, temporär, limbo, livegen

Exempel på rätter:
[limbo]

Mört
Mört från mälaren kokad i sitt eget blod och sedan halstrad. Serveras med friterade björkblad från Tegnérlunden och lakrits som vi köpt av snattare.

Kål
Gerilla gardening-spetskål odlad på pin tji.

Duvor i Stockholm
Korv på duva från Medborgarplatsen, konfiterad inomhusduva från T-centralen med infusion av skägg samt grillat lår av duva från Bredäng.

Drycker:
Uteslutande biodynamiska terroir-viner från vinkreatörer som vi har en lång och intim relation med. Inte nödvändigtvis som att vi har legat med dom men i några av fallen är det så.

Location:
Vi kör igång i ett garage i Hallonbergen. Inte i en intilliggande lokal, utan i själva garaget. Det blir jäkligt rufft och utan massa utanpåverk, här är det maten som är grejen. Ingen tråkig jävla fine dining. En praktiskt sak är du bokar bord genom att ringa Carpark.

Typ så.

