Äh lite vapenexport har väl ingen dött av

Jag tänker på döden och på den valkampanj jag skrev åt Miljöpartiet för länge sedan. (Jag var ung. Det är preskriberat. Du har också gjort märkliga saker.) Rubriken här ovanför var med i den. På det hela taget var tonen rätt beskäftig.

Det görs nu en utredning om vapenexporten och den har kommit fram till följande: Vi måste gå från att tillåta vapenexport till diktaturer till att tillåta vapenexport till diktaturer. Vi måste dra ett streck i sanden och säga att det här är gränsen och den passerar vi inte.

Okej, en bra sak med att inget ändras är att svenska företag tjänar supermycket pengar. En dålig sak är att diktaturer kan köpa vapen av oss och döda människor, som kanske tycker lite olika och sånt.

Eftersom man sällan hör politiker som passionerat försvarar vapenexport till diktaturer, är det lätt att bli en smula konspiratorisk. Om det inte är politikerna som vill det, vilka är det då som egentligen bestämmer?

Det för oss tillbaka till min uppdragsgivare den där gången för länge sedan, i min ungdom. Som du vet är det CIA som kontrollerar vädret i Sverige, genom att släppa ut kemikalier från flygplan. Det är rimligt att tro att det även är CIA som skött den där utredningen av vapenexporten. Skulle fler bevis krävas kan du betänka följande – och fundera på om det kan vara tillfälligheter.

  • Utredningen om vapenexporten heter ”KEX” dvs har tre bokstäver som förkortning (!)
  • CIA-personal skildras som väldigt osympatiska i teveserien Arkiv X.
  • CIA älskar vapen och diktatorer.

Jag bär min foliehatt som en krona. Du kan skratta åt det men säg mig först om det vore rimligare att det är dom svenska politikerna som inte gillar vapenexport till diktaturer som beslutat att fortsätta med det.

