Citat

Dom bästa går till medicinen :(

Jag tänker på döden och på Jantelagen. Våren 2011 lade den moderate riksdagsledamoten Finn Bengtsson fram en motion om att lagstifta mot den. Jantelagen, alltså. Inte döden. Inte än*.

Tesen var att Jantelagen skulle omfattas av diskrimineringslagen.

På frågan om hur det ska gå till rent praktiskt svarar Finn att ”om en person söker en tjänst och får nej på grund av att den som bestämmer inte unnar personen jobbet så ska det gå att överklaga. Om det sedan går att bevisa att det är jantelagen som ligger bakom ska beslutet kunna upphävas.

Även om det verkar både logiskt uppenbart och juridiskt vattentätt, gick inte motionen igenom. Den rimliga slutsatsen är således att Finn framför allt är ett retoriskt geni. ”Så sent som i morse blev jag uppringd av en man som sa ’Finn Bengtsson, vem tror du att du är som lägger fram ett sådant här förslag?’ – det om något är väl bevis nog.” Detta är vad jag visar mina barn när dom frågar mig om Cicero.

Finn Bengtsson är utöver riksdagsledamot Medicine doktor i kirurgi och docent i experimentell hjärnforskning samt professor i farmakologi. Lite trist, när dom skarpaste hjärnorna väljer bort humanioran. När, om någonsin, ska vi få en substantiell idédebatt i det här landet?


*Den motionen läggs antagligen snart men av Folkpartiet, nu grundligt förankrade under 4% och med samma politiska relevans som en mört, som rastlöst simmar runt i en tjärn i Medelpad. ”Ja, det stämmer. Nu är det alltså bara folk som gillar att dö som inte röstar på oss.”

