BUSINESS PLAN: NANGIALA.COM (ARBETSNAMN, 2005)

Jag tänker på döden och det kan jag ju inte vara ensam om eller? Jag har en affärsidé som jag säkert tänkt på i tio år nu. Pitchen mot potentiella investerare är ungefär den här: En dag ska du dö. Och det kommer inte att bli snyggt.

Innan du köper grisen i säcken och ropar åt mig att för Guds skull bara ta dina pengar, vill jag utveckla det en smula. *harklar mig* Kära vita medelklassläsare, du anstränger dig. Du markerar och manifesterar kulturellt, socialt och monetärt kapital på fler sätt än jag skulle kunna rabbla upp här. Men den yttersta manifestationen har du ingen koll på.

Alltså: På väg från ett möte, när du klivit ur taxin, halkar du till med dina blankslitna Trickers-brogues (som du är för snål för att sula om) på ett – ja, varför inte – bananskal. Du parerar ett cykelbud med en sista reflex innan du slår i huvudet i Uber-mercan och avlider sedan i ambulansen på väg till akuten. Den sista tanken du tänker handlar om någon rolig länk på Twitter.

Jäkligt trist! Och det blir inte bättre.

Efter en ceremoni i nått jävla kapell i Sjöstan (du ville såklart till den där Sigurd Lewerentz-kyrkan i Björkhagen) där man spelade Hallelujah i Jeff Buckley-versionen (du ville ha originalet) bränner man resterna av dig (du ville bli jordfäst, du visste inte riktigt varför, men det kändes, tja, genuint liksom) och kör dig till Skogskyrkogården (men inte till kvarteret du ville till).

Sedan reser dom en sten i pensionärsrosa granit och skriver ditt namn i Copper Plate, som vore din grav en kristen dammsugarförsäljares visitkort.

Affärsidén är alltså att låta människor planera för sin död så dom slipper skämmas från andra sidan. På en snygg hemsida med intuitivt gränssnitt. Säkra upp alla detaljer, välja stensort och typsnitt till stenen, beskriva alla praktikaliteter. Så att alla andra vet vad som ska ske när det är dags.

Vill du se antitesen till det här kan du se vad Fonus gör på nätet. Det är så fult och ovärdigt. Ingen ska behöva leva ett Apple-liv och sedan få en Microsoft-begravning.

Nu går det bra att ge mig era pengar.

