CHEYER OCH DERAS BÄSTA KOMPISAR

Jag tänker på döden och diamanter. Jag sitter på cykeln från Västberga där jag varit och hämtat en lampa som jag köpt. Nätauktionsfirman har sitt uthämtningsställe där. Ordet diamant kommer från grekiskans adamas, som betyder oövervinnerlig. En överdrift.Jag var full när jag köpte lampan men nu är det som det är.

Jag cyklar mellan Östbergas hyreshus. Det ligger oerhörda mängder grus kvar på cykelbanan, det är som hade man kört dit grus från andra delar av stan och lassat av där. Jag korsar Huddingevägen och landar i postnummer 122 41 och är tekniskt sett i Enskede och det är villor och radhus som ligger och glor misstänksamt upp mot hyreshusen. Som genom ett trollslag är gruset borta. Vägarna är torra och rena.

Lampan jag har köpt är en bordslampa med mässingsfot och en skärm i vitt glas. Jag behöver den inte men är ändå glad ändå.

En diamant är bara kol som har pressats samman tillräckligt hårt. En diamant kan vara värd en miljard. Densitet är värd något; mycket. Men inte i förorten. Här är densiteten hotfull och eländig. Tätheten är inte bra och dess cykelvägar sopas inte förrän allra sist av alla vägar i hela världen. Vad ska jag ens med ännu en lampa till?

Jag cyklar längs Tystbergavägen och husen ligger som kolbitar. Friedrich Mohs lanserade år 1812 sin hårdhetsskala för mineraler. Diamanten är ensam på tio poäng, den är hård som fan. Så hård att du har lärt dig att diamanter är det hårdaste som finns. Att det inte stämmer är ärligt talat en randanmärkning. Den är verkligen hård. Men knappast oövervinnerlig.

Lampan får stå i ett av fönstren i vardagsrummet. Min heminredning strävar mot idealet ”pensionerad homosexuell man som är färgblind och har ont om pengar”. Inget är nytt här, allt har varit någon annanstans redan. Här är grejen med diamanter: Dom förbränns och blir till koldioxid, redan vid sjuhundra grader. En cigarettändare från 7-Eleven gör jobbet.

På Älvsåkersgränd i Östberga löper vissa av lamellhusens loftgångar längs fasader av eternit. När alla diamanter brunnit upp kommer eterniten att finnas kvar. Jag sätter i en glödlampa och tänder lampan. Den funkar inte.

