Från finnmarken with love

Jag tänker på döden när jag ser Telias reklamfilm som går just nu. Och på döda poeter. Dan Andersson skriver i Hemlös (som är bland det bästa som skrivits på det här språket) att ”inom mig är något som inte vill dö / men som hatar att leva ändå” och Ferlin konstaterar att det minsann inte ens finns en grå liten fågel på andra sidan men att han ändå kan längta dit ibland.

Deppigt! Men även om man varken skriver på rim eller ens läser Durkheim för skojs skull, finns det något i det som går att greppa. Man behöver liksom inte verkligen vilja dö för att längta efter den totala frånvaron av ansvar.

En av dom finaste poplåtarna som finns är Heaven av Talking Heads. David Byrne sjunger om himlen att den är en plats (en bar om man ska vara nogräknad) där inget någonsin händer.

Telia berättar, tror jag, att dom tänker satsa miljarder kronor på något dom själva inte vet vad det är. (En av miljarderna har dom uppenbarligen köpt media för.) Dom säger att dom grundade Spotify och att det bor nio miljoner människor i Sverige och så klättrar nån i en mast.

Jag är rätt säker på att Telia inte grundade Spotify och jag vet att det i själva verket bor ungefär 9 750 000 människor i Sverige. Ett budskap ska kodas och avkodas. Eller stanna som idé.

Så här tror jag: Dom som gjorde reklamfilmen önskar att dom satt på den där baren där inget händer. Dom längtar bort, trots avsaknaden av små grå fåglar. Dom vill naturligtvis inte dö men dom vill vara utan ansvar.

Den människa på Telia som skrev briefen längtar ingenstans alls däremot. Vill bara vara i nuet! Hundra procent nöjd med att manifestera sin brist på insikter i en form som skulle kunna misstas för en ambition och i den personens Sverige bor det bara nio miljoner.

Deal with it, haters!

Jag bor, som av en händelse, granne med Telia i Farsta. Det står ett skithögt torn bredvid Nynäsvägen, med deras logga på. I vintras såg jag, från köksfönstret, någon som klättrade upp på toppen av det. Jag tänkte att det hade med snöröjning att göra. Jag visste inte då att mannen på taket på tornet var deras Director of Business Intelligence som bedrev omvärldsbevakning.

Leta nu rätt på Hemlös och läs den så glömmer vi hela den här Teliagrejen.

