QUIRINIUS ÄR INTE STÅTHÅLLARE I SYRIEN LÄNGRE

Jag tänker på döden för att det snart är påsk. Man kan köpa storyn eller inte men den är hursomhelst rätt välkänd. En upprorsmakare avrättas genom att spikas upp på ett kors men ger svar på tal när han sedan efter tre dagar återuppstår från dom döda.

Vad som händer sedan är inte lika känt nämligen detta: Jesus hänger runt med lärjungarna i sex veckor innan han sticker till himlen. Hälsar på kompisar. Grillar på stranden.

Förstå den känslan. Fucks given? Exakt noll komma noll komma kokosboll.

Gud: Du kan komma upp nu. Point proven. Vi vann.

Jesus: Du, jag har tänkt lite på det där. Jag stannar några veckor till.

Gud: Skärp dig.

Jesus: Jag är det mobbade barnet i youtube-klippet som får nog och slår tillbaka. Låt mig stanna lite i den känslan.

Gud: Du är större än så.

Jesus: Nej, vet du – det är jag faktiskt inte. Gud, ibland är du så sjukt självupptagen. Jag har mitt eget liv, okej. Jag vill gå runt här, bland dom romerska nollorna och bara ”i ditt ansikte” och jag tänker göra det.

Gud (irriterat): För sista gången, nu är du…

Jesus: …oops sorry det är helt kass mottagning här jag hör dig skitdåligt, typ varannat ord, jag dyker upp om en månad eller två.

Bibeln är full av galenskaper och tristess – och så lämnar man den här konversationen utanför? Den som visar att Jesus först och främst var människa. Även i det eviga.

